tisdag 4 december 2012

Viktdepression

Idag är det dags för ytterligare ett besök hos barnmorskan och förra gången fick jag i uppgift att väga mig innan jag kommer dit. Hennes reaktion förra gången (för knapp fyra veckor sedan) var att jag då gått upp för mycket med mina totalt 8 kilo. Idag stannade vågen på 74,5 kilo vilket innebär +10 kilo och jag känner mig helt under isen! Jag kommer få ytterligare en mindre utskällning och jag vet inte om jag orkar.

Sedan förra besöket har jag verkligen försökt tänka på vad jag äter, röra mig och motionera. Jag köpte ordentliga promenadskor och simmade en gång i veckan. Och nu, fyra veckor senare känner jag av foglossningssmärtor...Jag vet inte vad och hur jag ska göra nu för att inte fortsätta gå upp så mycket, sluta äta som jag tidigare gjort för att reglera min vikt känns inte som något hållbart alternativ.

Jag orkar helt enkelt inte med det här också! Det räcker alldeles fullständigt med all oro, psykologbesök och känslan av att misslyckas på jobbet på grund av koncentrationsproblem.

Uppdatering:
Barnmorskan nämnde inte ens vikten och jag är smått irriterad över att jag gått och oroat mig i fyra veckor på vad hon ska säga. Nästa besök blir i början på januari och över jul tänker jag då strunta i vikten, jag menar...det är ju jul! Så det så!

4 kommentarer:

  1. Lev bara sunt och försök må gott å strunta sen i barnmorskan! Det är då mitt tips. Var bara uppmärksam på om du samlar på dig väldigt mycket vätska. Men det märker du fort på fötterna! :-P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väl hos barnmorskan nämnde hon inte ens vikten! Blev nästan irriterad, här har man gått och ojat sig i fyra veckor och så frågar hon inte ens vad man väger! Förra gången lät det som att det var så väldigt noga och att det var superviktigt att jag vägde mig innan dagens undersökning! Men men, nu är det ytterligare 4 veckor till nästa gång så jag tänker släppa det...jag menar, jag tänker inte tänka på vikten över jul direkt! Det brukar jag ju aldrig göra :P

      Radera
  2. Jag blir så sjukt irriterad. Vad har ni för barnmorska egentligen? Hur kan man ens säga att du gått upp för mycket?? Det är olika för olika människor och vid olika graviditeter. En del går upp jättemycket och en del nästan inget alls, och det spelar ingen som helst roll! Huvudsaken är ju bara att du mår så bra du kan, och att bäbisen gör det. Vikten är oviktig!
    Strunta i vad hon säger och lev och må precis som du vill! Jag gick upp mycket med de två första och jag stoppade i mig vad jag ville och passade verkligen på att skita i allt sånt. Tänkte att jag blir ju tjock hur jag än gör så då kan man få unna sig lite extra. Sen är ju kroppen rätt cool som reglerar det där när man börjar amma och sen får man ju faktiskt träna. Lev idag!

    Ang foglossningen så är det ju inte så mycket du kan göra förutom att vila. (Jag blev sjukskriven pga foglossning alla mina graviditeter). Undvik saker som känns jobbigt. åk buss, cykla hellre än gå osv. Simning kan vara skön träningsform och bad är bra, ligga i badkaret och känna sig viktlös och bli varm. Sen kan jag också rekommendera extra mycket massage och upppassning av din karl. :)

    SvaraRadera
  3. Jag fick också foglossningar.. inte alls speciellt kul. Jag tog det lugnt men försökte ändå promenera en del. Du ska hålla dig från dammsugning och bäddning som kan göra det värre. Jag tyckte det funkade med lättare simning som motion i slutet plus promenaderna.
    Här så kan man oxå få akupunktur av barnmorskan, vilket inte alls var så dumt! Hjälpte faktiskt en del för mig, men det är ju olika från person till person.

    SvaraRadera