onsdag 26 december 2012

40 timmar av historia

Jag har under många år arbetat och bearbetat mina föräldrar så att de ska inse att julklappar inte är ett måste bara för att det är jul. Jag tycker att det är viktigare att umgås och ha trevligt än att öppna en massa paket med halvt onödiga klappar. Saker som jag lika gärna kunde köpa själv om jag behövde dem. Visst är det alltid roligt att få någonting men för mig är det inte det viktigaste! I år trodde jag mig ha lyckats avstyra julklappar sånär som på "ett litet kuvert" då det är "en förälders rättighet" enligt min mor. Riktigt så blev det inte utan jag och David fick, precis som mina systrar, vad som skulle kunna räknas som den bästa julklappen någonsin. Jag skulle verkligen inte ha uppskattat den för 10 år sedan, men idag värmer det i hjärtat! Det vi fick var en lite svart bärbar hårddisk med texten "The Samuelsson Story 1963-2012". På denna hårddisk finns allt filmat material inom familjen Samuelsson mellan åren 1963 och 2012, alltså all film från det att pappa var 8 år gammal fram till min systers senaste julkonsert på Dalkarlså folkhögskola för 2 veckor sedan! Den här hårddisken innehåller min familjs samlade filmskatt och nu kan jag ge David en inblick i hur mitt liv tett sig. Han kommer få möjlighet att lära känna min farfar, morfar  och morbror som inte längre är i livet, se mig växa upp från spädbarn...och kanske få en försmak på hur vårt liv som småbarnsföräldrar med ett barn som delar mina gener kan tänkas arta sig ;) Den här hårddisken innehåller 40 timmar av min historia!


Utöver denna bytte även jag och David presenter. "Något litet symboliskt" var det sagt och jag köpte ett Reidel-glas till honom så att han nu har fyra. Själv fick jag ett allt annat än litet symboliskt paket. Jag fick mitt alldeles egna lilla akvarium med pump, doppvärmare och alla tänkbara tillbehör! Idag ska vi till djuraffären och där ska jag få välja ut växter och om några dagar blir det fiskinköp! Kanske låter detta som en mycket underlig present men jag har under många år velat ha ett eget litet akvarium, kanske främst då jag är lite rädd att ge mig i kast med Davids ciklider. Tänk om jag skulle göra något fel och ta död på de fiskar han haft i 6-7 år! Dessutom tror jag att det kommer vara den perfekta distraktionen nu under de kommande månaderna, något jag kan pyssla med och ta hand om i väntan på bebsi (självklart även efteråt, men nu har jag några månader på mig att komma i fas innan bebis är här.)

Så, summa summarum, trots att jag sett framför mig en klapp-fri jul sitter jag här med två enormt uppskattade presenter. Jag älskar min familj!

2 kommentarer:

  1. Wow! Så fint att ha allt samlat sådär! Vilken julklapp!

    SvaraRadera
  2. Men åh, vilken toppenbra julklapp! Minne för livet!

    SvaraRadera