måndag 23 januari 2012

Den positiva resan

Jag måste verkligen ta mig samman, rycka upp mig och börja se framåt istället för snett åt sidan. Jag är alldeles för bra på att snegla mot vad som skulle kunna ha varit, fundera på vad som händer om jag ändrar mig och går en annan väg. Jag måste hitta en plats i tillvaron där jag är nöjd med att bara se framåt, låta livet ha sin gång och kunna njuta av alla bra stunder istället för att tänka och fundera på det som inte blir som jag tänkt. Ett tag nu har mitt liv till stor del varit fyllt av sorg och ledsamheter. Saker som målat mina tankar svarta och gjort att jag inte kunnat glädjas åt allt som är bra. Detta beteende är typiskt Frida. Jag är för inriktad på att jag kommer slå i backen att jag glömmer att fälla ut fallskärmen, livlinan som kommer göra dagen ljusare och lättare att hantera. Jag måste bryta den här trenden! Jag måste börja se ljusare på tillvaron och allt som sker! Jag måste sluta tro att allt som sker sker av en mening, för den övertygelsen drar med mig nedåt. Speciellt när de "meningar" jag hittar är lika destruktiva som jag är som person.

Så, kanske är det lite sent för nyårslöften men, i år ska jag verkligen jobba på min inställning till livet. Jag ska göra mitt bästa för att plocka ut och välja att se det bra i situationer som dyker upp. Ett led i detta kommer bli att jag, varje måndag, ska publicera ett blogginlägg där jag plockar fram något positivt ur något jag egentligen tycker är negativt. Vi får se hur länge det fungerar, men jag ska åtminstone försöka.

Så:

  • Jobbfrågan är något väldigt svart i mitt liv just nu. Jag anser mig ha hamnat på fel plats av fel anledningar och vill inget annat än komma bort. Men, för att plocka ut något positivt av detta så har jag åtminstone ett jobb. Det finns så många unga i min sits som är arbetslösa. Jag har en inkomst som gör att jag klarar av och kan göra nästan vad jag vill till skillnad från många andra i min ålder. Visst kanske jag inte trivs klockrent med uppgifterna, men kanske är det så att vart du än kommer så finns det fel och saker du inte kommer trivas med. Denna vecka ska jag försöka landa i att vara glad över att jag har en anställning som motsvarar min utbildning.

3 kommentarer:

  1. Jag känner så igen mig i det du skriver och då jag också har tänkt börja fokusera på det "braiga" ist för allt negativt, så tror jag att jag ska haka på dig och uppmärksamma bra saker minst en gång i veckan. Jag tyckte det lät som en bra grej! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter bra! Ju fler desto bättre, då kanske man faktiskt lyckas med sitt löfte :)

      Radera
  2. Bra skrivet Frida! Känner också igen mig själv i det där, är så lätt att bli bitter när saker går dåligt. Hoppas du lyckas med din nya inställning:)

    SvaraRadera